Garden Route - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Garden Route - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Garden Route

Blijf op de hoogte en volg Nadine

23 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Zoals de meesten wel weten was 4 april mijn verjaardag en dat wilde ik ook in Kaapstad niet helemaal voorbij laten gaan. S avonds zijn we met een grote groep bij het eetcafé bij ons hotel een hapje wezen eten, super gezellig! Maar waar ik eigenlijk nog veel meer naar uitkeek was de dag erna!

Vrijdag was het dan eindelijk zover. Yannick zou aankomen in Kaapstad, maar eerst moest ik nog even een paar uurtjes werken bij St. Joseph’s. Na een paar lange uren ben ik dus eindelijk naar het vliegveld toe gegaan en na een tijdje wachten kwam Yannick dan echt aan. Ja, het was een waar ‘hello goodbye’-momentje.

Vrijdag gelijk al Yannick het uitgaansleven laten zien hier en de dag erna wilden we de Tafelberg beklimmen. Dat ging helaas niet door doordat het in Kaapstad ook wel eens flink bewolkt kan zijn, de Tafelberg was daardoor plots verdwenen. Plannen dus gewijzigd en gewoon maar beetje door de stad gelopen. Zaterdagavond zou ik nog een keer mijn verjaardag vieren met 2 anderen die beide 9 april jarig zijn, dus dat was dubbel feest.

Vanaf zondag tot en met donderdag had ik gepland om met Yannick op Garden Route te gaan. Ik had dit al 2 dagen met mijn ouders gedaan, maar dat was duidelijk veel te kort, dus reden om het nu eens goed te doen. Zondag vroeg opgestaan om de eerste 400km te rijden naar Oudtshoorn, onze eerste bestemming. Via de supermooie route 62 die door en langs bergen ging en vele mooie uitzichten had kwamen we om een uurtje of 3? aan in Oudsthoorn. Hier hebben we een struisvogelboerderij bezocht om een ritje te maken op een struisvogel. Eerst kregen we een hele uitleg over de struisvogel, waarna we de struisvogels mochten voeren en uiteindelijk gingen we ook even op een struisvogel rijden, best wel grappig. Na dit avontuur zijn we doorgereden naar Mossel Bay, waar we hebben overnacht.

Maandagochtend zijn we door gegaan naar Wilderness, een klein, leuk plaatsje waar we hebben geabseild. Eerst uitgebreid uitleg hoe het werkte en dan hup naar beneden toe. We hebben dit 2x 45 meter gedaan, en dat waren dan ook 2 verschillende ‘parcoursen’. Best spannend om over de rand te gaan en je dan steeds verder naar beneden te moet laten gaan en op alleen een touw te moeten vertrouwen, maar wel heel leuk!

De dinsdag, de dag waar ik het meest tegen op zag…. Want op dinsdag zijn we gaan bungeejumpen, en daar had ik eigenlijk vrij weinig zin in. Hier in Zuid-Afrika heb je de hoogste brug bungeejump ter wereld (216 meter hoog), dus als je er dan bent, moet je hem eigenlijk wel doen dacht ik zo.. anders krijg je er spijt van. Met een relaxte Yannick (die het wel even zou doen) gingen we daar dus heen. Na een driekwartier wachten ‘mochten’ we dan eindelijk de brug op en zou het echt gaan gebeuren. Yannick is als tweede gegaan en ik als vijfde en het was echt dood en doodeng, maar ik heb het gedaan! De mannen daar tellen af; 5,4,3,2,1, bungee! En je schiet naar beneden toe. Op dat moment tot ik beneden was heb ik alleen maar heel hard gegild, en daarna was het stil en stuiterde ik nog een paar keer heen en weer. Na een hele lange minuut kwam eindelijk een mannetje mij ophalen en nog een klein minuutje later was ik weer veilig boven. Eindelijk! Ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar ik doe het denk nooit meer. Yannick was veel enthousiaster en die vond het wel heel gaaf, hij zou het graag ergens anders ook nog wel eens doen.

Op woensdag zijn we doorgereden tot voorbij Port Elizabeth naar Addo Elephant Park. Dit park is een soort Krugerpark, maar dan weer anders ;). We zijn hier een dagje met de eigen auto doorheen gereden op zoek naar olifanten, tijgers, zebra’s, neushoorns, kudu’s, buffels enzovoorts. Helaas hebben we geen tijgers en neushoorns gezien, maar wel een heleboel andere beesten. Superleuk om daar gewoon zelf doorheen te rijden. We hebben bij dit park ook overnacht en ’s avonds een begeleide tour gedaan om de nachtdieren te spotten. Dit viel helaas wel een beetje tegen, aangezien we vrij weinig dieren hebben gezien die nacht (de gids vond t zelf ook nogal tegenvallen). De volgende ochtend wilde we dus nog wel even terug het park in om zelf nog maar wat meer beesten te spotten. Op een gegeven moment kwamen we bij een klein watertje uit waar omstebeurt een stuk of 5 olifanten kwamen, met kleintjes erbij en op de achtergrond stonden nog zebra’s. Heel gaaf gezicht om te zien! Om een uurtje of 11 moesten we helaas gaan beginnen aan de terugtocht naar Kaapstad, want anders zouden we nooit thuis komen. Dus de rest van de dag was heerlijk autozitten.

Vrijdag stond er heel wat anders op het programma; Yannick en ik zouden ’s ochtends een townshiptour gaan doen. Dit was wel vrij indrukwekkend om te zien allemaal. Huisjes die bestaan uit wat stukken hout enz. heel armoedig allemaal. Langs de snelweg zie je de townships altijd wel al, maar als je er doorheen loopt zie je pas hoe groots het is en hoe armoedig het is. In de township Kayelithsa wonen er bijv. al een miljoen mensen. Naast Kayelithsa heb je Gugulethu en aan de andere kant Langa, en ook dat zijn geen kleine townships. We zijn nog bij een schooltje naar binnen geweest en bij een marktje, een supermarktje en bij een traditionele dokter. Toen we bij die dokter binnen kwamen stonk het enorm naar wierook en dergelijke. Boven ons hingen er dode beesten, en er lagen allemaal potjes met weet ik veel wat voor troep erin. Best bijzonder dat de mensen van de townships geloven dat dit soort ‘zorg’ werkt en naast deze dokter scheen je in de buurt ook een ziekenhuis te hebben. De mensen kunnen dus kiezen waar ze heen willen gaan.

’S Middags heb ik Yannick nog mee genomen naar mijn werk toe om hem even aan de kindjes (en collega’s) voor te stellen. De bijdehante (lieve) kinderen vroegen aan ons of we broer en zus waren, en ze geloofden ons niet toen we vertelden dat Yannick mijn vriend is.

Zaterdagochtend zijn we naar Stellenbosch vertrokken om een wijntour te maken met een organisatie. 11 uur (als t niet eerder was) zijn we begonnen aan ons eerste wijntje en vele hebben gevolgd. Na 5 wijnboerderijen en een lunch had ik ook wel weer genoeg gehad van de wijn, maar Yannick en ik weten wel wat beter wat voor soort wijn we absoluut niet moeten drinken en wat wel.

De allerlaatste volledige dag met Yannick samen was alweer zondag. Aangezien de Tafelberg eerder in de week niet was gelukt hebben we hem zondag maar gedaan. Hij viel me dit keer nog zwaarder dan de eerste keer, mijn conditie is hier in Zuid-Afrika helaas flink achteruit gegaan (dus ik heb me van de week ook aangemeld bij de sportschool), maar de tocht was weer mooi.

En toen was het maandag.. een zwarte dag voor mij ;). Yannick moest helaas weer terug naar huis en dat was even een wat minder leuk momentje, maar het hoort erbij.

Nu is er alweer anderhalve week voorbij. Afgelopen weekend maar eens een dagje aan schoolprojecten gewerkt en de zondag voor het eerst gesurft. Dit is super moeilijk maar wel heel leuk. Op een plank staan was helaas wat te moeilijk voor mij, maar liggen en op de knieën naar het strand toe roetsjen is ook leuk! Het surfen zullen we zeker nog wel eens vaker doen en dan hopelijk wel staand op de plank.

Dit was het weer voor nu,
Liefs Nadine

  • 23 April 2013 - 17:18

    Lucinda:

    Zooo wat maak jij veel mee! Super leuk. Bungeejumpen, bergen beklimmen, surfen.. woow jaloeerrss haha. En natuurlijk altijd en overal een wijntour meemaken! Dan komen er meteen weer herinneringen op hè, haha ;)
    In ieder geval nog super veel plezier en succes met werk! X, liefs

  • 23 April 2013 - 17:20

    Linda:

    Hey Zus!

    Mn skype werkt al een maand niet ofzo en heb echt t idee dat ik niet zo veel meekrijg van jouw leventje in Cape Town.. Gelukkig daarom nu een mooie update!

    Je hebt met Yannick wel weer even de ultieme toerist uit kunnen hangen en het enthousiasme uit jouw verhalen herken ik 100%

    Succes nu even met je schoolwerk en ook met surfen! Ik ben bang dat het talent van dat laatstgenoemde niet in onze familie aanwezig is want ik bakte daar ook nooit wat van ;)

    Hier alles bon bon.. Nog maar 1.5week en dan stap ik zelf lekker ook t vliegtuig in! Can't wait!

    Take care zus!
    xx

  • 23 April 2013 - 18:19

    Marc &Marlies:

    Hey Nadine,

    Je hebt wel een toptijd gehad met Yannick he, ik had natuurlijk al het een en ander meegekregen van jullie avonturen maar de details van jou maken het verhaal compleet haha. Nu weer over tot de orde van de dag! Fijne tijd verder en groeten uit Hulst!

  • 23 April 2013 - 21:33

    Wil:

    ha die dientje,

    Zo te lezen hebben jullie de tijd dat Yannick er was goed besteed, wat een belevenissen!!!!
    Vanmorgen had ik het er met je moeder nog over, waar blijft nu toch dat nieuwe verslag en zie hier...
    een lang verhaal.

    Groet en dikke kusss uit het nog altijd..........Wateringen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 19360

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 16 Mei 2015

Zo-Azië reis!

23 Januari 2013 - 20 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: