Home sweet home - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Blijf op de hoogte en volg Nadine

24 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar zit ik dan weer.. Thuis, in Nederland, na 7 mooie maanden. Wel weer even wennen hoor! Het verkeer rijd hier weer rechts, het land is weer plat, en ik heb weer al m’n familie en vrienden in de buurt. Maar eerst zal ik nog even over mijn belevenissen van de laatste anderhalve week vertellen.

De laatste dagen op werk zijn nog voorbij gevlogen. Ik moest nog alle verslagen voor school afmaken, nog wat verslagen voor St. Joseph’s en uiteraard moest ik ook nog uitgebreid afscheid nemen van de kinderen en werknemers. Samen met Astrid die ook op woensdag bij St. Joseph’s stopte hebben we voor alle kinderen een afscheidstraktatie gekocht. Waarna we ’s middags alle afdelingen afgingen om de snoepjes uit te delen en de kinderen een laatste, dikke knuffel te geven. Vooral bij de Daisy afdeling had ik hier wat moeite mee.. De kinderen allemaal minstens 3 knuffels gegeven en daarna toch maar echt weg gegaan. Ook zijn we nog langs alle werknemers gegaan om die nog gedag te zeggen, en het was klaar; 6 maanden St. Joseph’s Home zijn voorbij. Ik mis die kids nu al!

Op donderdag stond er een nieuw avontuur te wachten. Ik ben alleen op reis gegaan naar Johannesburg om vanuit daar naar Krugerpark te gaan. Ik had een tour geboekt van 3 dagen, waarbij je dus de eerste dag reist. Dan kom je daar aan en doe je een sunset tour.. Helaas was het alles behalve een sunset tour; het was meer een regen/onweer tour en koud dat het er was. We zaten in een open wagen om de big 5 te spotten. Alleen laten beesten zich niet graag zien in de regen. Deze avond heb ik nog wel een aantal olifanten gezien, impala’s, kudu’s en zebra’s. Er was ook een zebra die aangevallen was door een leeuw, maar die ontsnapt was.. Je zag nog de klauwen van de leeuw in zijn kont staan.. Voor de rest hebben we deze avond niet veel bijzonders gezien..

Op dag 2 ben ik heel de dag in Krugerpark geweest. Helaas was ook deze dag heeeel koud (terwijl het normaal in Kruger altijd lekker weer is; rond 30 graden enzo..). In de ochtend hebben we nog vrij weinig dieren gezien; toch had ik al wel een buffel, een olifant, vele impala’s, kudu’s en giraffes gezien, maar daar kwam ik niet voor.. Ik wilde de leeuw en de luipaard spotten..! Gelukkig was het weer na de middagpauze al iets beter en vol goede moed gingen we verder beesten spotten. We zagen in de middag een krokodil, een paar nijlpaarden dobberen in het water, wat neushoorns en uiteindelijk ook de leeuw. En niet zomaar een leeuw! Deze leeuw had een giraffe gevangen en was hem nu lekker aan het oppeuzelen. Tenminste, of de giraffe nog lekker was dat vraag ik me af. De giraffe was op de maandag vermoord, en ik was er op de zaterdag; en wat een lucht kwam er van de giraffe af, het stonk er enorm! Nadat de leeuw genoeg had gegeten liep hij rustig op alle auto’s af en voor ik het wist stond ie op nog geen twee meter van onze open wagen af.. best wel cool! ;)
Aan het eind van de dag hadden we dus 4 van de big 5 gezien; de olifant, de buffel, de neushoorn en de leeuw.. en ook al was het heel vet, toch was ik lichtelijk teleurgesteld toen we het terrein gingen afrijden. Totdat.. er in de verte een tiental auto’s aan de zijkant van de weg geparkeerd stonden; er bleek een luipaard te liggen! Het was wel redelijk ver weg, maar het was een luipaard! De big 5 was gespot!

De ochtend erna was het weer tijd om terug te keren naar Johannesburg, maar voordat we daarheen reden, zijn we nog gestopt bij de Blyde River Canyon. De 3e grootste canyon ter wereld. Het was alleen heel erg mistig, waardoor je in het begin geen hand voor ogen zag. Gelukkig trok de mist gedeeltelijk weg, en kon je toch wel wat van de schoonheid van de canyon zien; heel mooi ook weer. Na deze stop zijn we teruggereden en was deel 1 van de reis voorbij.

Maandag werd ik opgehaald door de Baz Bus, een backpackers bus die door Zuid-Afrika loopt en je ophaalt en aflevert bij het gewenste hostel. Mijn bestemming was Northern Drakensbergen. Dit is een hele mooie omgeving met zoals de naam al zegt; een heleboel bergen.. Op de dag van aankomst heb ik nog een klein wandelingetje gedaan en verders niet veel bijzonders.

De dag erna heb ik de Lesotho tour gedaan. Lesotho is een apart, zelfstandig land dat middenin Zuid Afrika ligt. Het is het hoogste land ter wereld en het is een van de armste landen ter wereld. En dat is te merken. Als je de grens overgaat heb je eerst de paspoort controle van Zuid Afrika en dan denk je dat er ook een controle is om Lesotho in te mogen.. Maar helaas, deze controle bestaat niet meer.. Lichtelijk teleurgesteld dat ik geen stempel van Lesotho in mijn paspoort heb, zijn we het land ingegaan. Direct bij het uitrijden van Zuid Afrika stopte ook de goede wegen.. Lesotho heeft totaal geen wegen en auto’s zijn er ook zeldzaam (1 andere auto gezien op een hele dag). In Lesotho zijn we in een schooltje geweest, bij een traditionele heler op bezoek gegaan, we hebben wat zelfgebrouwen bier gedronken, en nog een wandelingetje naar rotsschilderingen gedaan. Er zijn niet echt winkels in het gebied dat wij bezocht hebben en om te kunnen zien of er eten, drinken of een traditionele heler aanwezig is, hebben ze verschillende vlaggen. Een witte vlag was voor drank, een rode vlag voor eten, en een vlag met een kruis erin voor de heler. Mensen leven van wat ze zelf verbouwen. Kans op een beter leven is er niet en voor scholing is er geen geld (de basisschool werd gefinancierd door het hostel waar ik sliep).. ‘T was een culturele dag waarin ik veel gezien en geleerd heb.

Op woensdag heb ik de Amphitheatre hike gedaan. De zwaarste wandeling die ik ooit gedaan heb en dat met een enkel die nog niet helemaal beter is. Het was wel een wandeling met vele mooie uitzichten. Het zware gedeelte; klim maar 250 meter stijl omhoog en als je er bent mag je pauze houden. Deze wandeling zou lijden naar de 2e hoogste waterval in de wereld, alleen de winter in Drakensbergen zijn erg droog, wat inhoud dat de waterval droog stond.. beetje jammer! Na een uur of 4 wandelen gingen we weer naar beneden via een paar kettingladders, die een beetje lossig zaten, best spannend ook. In totaal 5 a 6 uur gewandeld, best heftig en steil omhoog.. we begonnen op 2500 meter hoog en het hoogste punt was 3283.4 meter hoog!

Paardrijden is iets wat ik nog nooit gedaan had, en wat ik in Zuid Afrika wel eens wilde proberen. Dit heb ik op de donderdag gedaan. Samen met een gids heb ik 2 uur gereden. Eerst maar eens rustig stappen en daarna iets harder gereden. Alleen bij dat iets harder rijden stuiterde ik bijna van dat paard af.. Pas op het laatst ging dat wat beter, maar echt talent voor paardrijden heb ik niet. Het paard gereden was wel weer in een supermooie omgeving! In de middag heb ik hier dan ook nog een twee kleine wandelingetjes gedaan naar een waterval en naar rotstekeningen.

Op vrijdag moesten we wachten tot de Baz Bus ons verder zou brengen naar Durban. De Baz Bus zou rond 1 of 2 uur komen, dus dat was een hele poos wachten. We waren met een groep van 6 mensen die met de Baz Bus mee moest, dus we hebben de tijd maar gevuld met een potje poolen enzo.

In Durban aangekomen zijn we nog uit eten geweest en heb ik nog een drankje gedaan in de bar. De dag erna heb ik nog langs de kust gelopen en ’s middags moest ik weer terug naar koud Kaapstad. Durban 30 graden met zon, Kaapstad 15 graden en regen..

Zaterdagavond in Kaapstad voor de allerlaatste keer op stap geweest in Club 31. De dag erna hebben we nog genoten van een dagje spa, casino en een lunch voor zo’n 12 euro in totaal.. Niet verkeerd dacht ik zo? Zondagavond heb ik mijn koffer ingepakt, maandagochtend heb ik nog wat souvenirs gekocht en maandagmiddag ben ik vertrokken naar Nederland.. Dinsdag middag landde ik weer op Nederlandse bodem na een prima vlucht en stond er een heel welkomstcomité mij op te wachten, heel leuk!

Mijn Zuid Afrika avontuur zit erop, en het was geweldig! Zuid Afrika baie dankie, en ik kom zeker nog eens terug!

• 24 Augustus 2013 - 17:11

Marc En Marlies:

Hoi Nadine!

Home sweet home! Je kunt terugkijken op een fantastische tijd denk ik zo, weer een ervaring rijker. Het was leuk om jou reisverslagen iedere keer te lezen.
    Groetjes!

• 24 Augustus 2013 - 21:38

Bert En Riet:

meid meid meid,wat een avontuur met heel veel spanning...geweldig.
    fijn dat je weer veilig thuis bent,wij zien je snel .groetjes

• 25 Augustus 2013 - 09:35

Corrie Van Der Gaag:

hallo nadine.
    steeds genoten van je verhalen,veel dingen die je beschreef
    zijn we zelf ook geweest.
    veel sucses in de toekomst.
    oma van Marieke

• 25 Augustus 2013 - 11:18

Peter En Ineke Zwinkels:

Zo en dan ben je weer thuis met veel verhalen en indrukken in je bagage.Als ik zo je verhalen lees en hoor wat je er al over verteld hebt is het een ervaring die je de rest van je leven mee neemt. In de paar weken dat wij er geweest zijn kan ik een beetje begrijpen hoe jij over dit dit land met zijn grote verschillen denk.Je moet nu het gewone leventje weer gaan oppakken en dat zal wel weer even wennen zijn. Wij vonden het leuk al jou verhaaltjes te volgen en wensen je sterkte voor de rest van jou studie in Breda.