Long time no see - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Long time no see - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Long time no see

Blijf op de hoogte en volg Nadine

21 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goedeavond allemaal!

Alweer een heel poosje niks geschreven, maar wel van alles meegemaakt. Tijd dus voor een nieuw verhaal! Het holi one festival waar ik de vorige keer over vertelde was echt super leuk! (foto´s zijn ook al een tijdje op facebook) Leuke mensen, leuke muziek, gezelligheid, poeder gooien.. Elk uur ging iedereen aftellen en op het uur werd er dan vol met poeders gegooid. Was wel echt een heel vet festival.. Eind resultaat van mijn witte jurkje is helaas wel dat hij nu nog redelijk bruin en lelijk is; wassen had geen zin..

Na dit festival gingen we nog even carnaval vieren in tommy’s, een Nederlandse kroeg. Aangezien dit nogal tegenviel, zijn we een afterparty wezen houden bij de Dubliner. Een andere grote kroeg in de stad wat nog wel een poosje gezellig was.

De dag erna hadden we afgesproken om naar het concert van Goldfish te gaan. Dit zijn twee dj’s die al eens een wereldtour hebben gedaan. Dit concert was in Kirstenbosch, een groot, maar supermooi park. Bepakt en bezakt met allemaal picknick spullen en een kleedje waren we daar aangekomen om tussen de honderden andere mensen te gaan zitten. Hier hebben we dus uiteindelijk een paar uur zitten chillen met ons voedsel en de muziek. Was dus ook wel weer geslaagd!

De week erna was het Eveline’s verjaardag en hadden we dus een gezellige braai om dit te vieren. Na deze braai hadden we uiteraard nog zin om even op stap te gaan, wat weer gezellig was! De volgende dag hebben we weer lekker een stranddagje gehouden en zijn we s avonds weer wezen stappen (wat is het leven toch slecht hier).

Stage is ondertussen wel al leuker. Ik heb ook een opdracht om allemaal bedrijven te bellen en mailen om ze om donaties te vragen voor de veiling (en high-tea) die gehouden word in april. In het begin was het lang wachten voordat bedrijven een antwoord gaven, en vaak is het antwoord ook nee, maar als het antwoord dan eens ja is, is dat ook best wel leuk.

Papa en mama zijn ook vorige week aangekomen. Ze hebben alle activiteiten in en rondom Kaapstad wel gehad en ze hebben het hier goed naar de zin. Overdag was ik gewoon aan het werk en dan gingen zij naar Kaap de Goede Hoop, de pinguïns, een tour om de stad, de townships in enzovoorts. ’S Avonds zijn we iedere keer uit eten geweest.

De dagen dat ik wel vrij was zijn we op zaterdag naar Hermanus geweest. Dat is een plaatsje twee uur van Kaapstad af. We hebben op de heenweg een route genomen langs de kust die bekend staat om zijn schoonheid. Deze tocht was ook wel echt heel mooi. Daar aangekomen hebben we wat gewandeld, gegeten en nog even naar een strand gegaan.
Op een gegeven moment kwamen er een paar surfers uit zee gerend omdat er een shark attack was geweest (haaienaanval). Gelukkig was er niemand gewond, en had alleen een man zijn surfbord verloren aan de haai. Het was alleen wel even een gedoe om de andere surfers het water uit te krijgen. Door heel hard met het surfbord boven het hoofd te zwaaien probeerde de surfers aan de kant de aandacht te trekken van de surfers in het water. Na een minuut of 10 was het dan gelukt en was iedereen het water uit gekomen.

Zaterdagavond was er hier een carnavalsoptocht waar ik ook met die papa en die mama heen ben geweest. Om 7 uur begon de optocht dan en stonden er rijendik mensen. Mooie wagens kwamen er langs en grote groepen mensen die dansten en muziek maakten, een beetje op zijn Braziliaans. Het was een mooie optocht die zo’n 2 uur duurde.

Op zondag hadden we een tour geboekt naar de wijnlanden hier; Stellenbosch, Paarl en Franschoek. Gezellig met nog twee andere tuthola’s uit Noorwegen van een jaar of 65 gingen we op weg. Onderweg de nodige wijntjes geproefd en ook bij een wijnboer kaas en wijn. Waarom de twee vrouwen meegingen snap ik niet, want met de rondleiding door de boerderij gingen ze niet mee, en één van die vrouwen wilde na de eerste boerderij ook geen wijn meer drinken. Toch was het best een leuke dag geworden wel, maar dat kan natuurlijk ook niet anders met zo’n enorm mooi uitzicht en al die lekkere wijnen!

Maandag en dinsdag moest ik nog twee dagen werken en nu heb ik ook even vakantie. Woensdag zijn we naar Robbeneiland geweest, dit was een boottochtje van 20 minuten. Helaas, blijken boottochtjes gewoon echt niet mijn ding en ik had geluk dat de zee niet wild was, maar wat was ik toch alweer misselijk geworden! Op het eiland zelf gingen we eerst met een bus het eiland rond. Het eiland is toch nog redelijk groot wel. Op de gevangenis na woonde er ook nu nog zo’n 120 mensen. Na dit bustochtje gingen we dan eindelijk de wereldberoemde gevangenis in. In deze gevangenis zaten alleen politiek gevangenen en op elk moment zo’n 1200. We werden rondgeleid door een ex-gevangene, maar hij vertelde niet zo heel veel over zijn eigen situatie. Wel vertelde hij over de postkamer; dat brieven gelezen werden en dat gevangenen soms alleen maar een adres en afzender kregen omdat de rest van de brief eraf was geknipt. Er waren verschillende afdelingen in de gevangenis, eentje voor de leiders, eentje voor de buitenlanders enzovoorts. Uiteraard hebben we ook de cel van Nelson Mandela kunnen zien. Een klein hokje van zo’n 5 vierkante meter. Na een klein uurtje was het weer tijd om terug de boot op te gaan.

Vandaag hebben we een vrij rustig dagje gehad. Vanmorgen en begin van de middag zijn we even naar een ‘festival’ geweest omdat het vandaag een feestdag is hier; human rights day. Daarna zijn we nog naar het strand geweest en zoals ‘gewoonlijk’ uit eten gegaan.

Morgen en overmorgen gaan we heel kort even op Garden Route. Deze route begint zo’n 400 km vanaf Kaapstad en gaat door tot Port Elizabeth. Wij gaan nu alleen de eerste paar dorpjes doen, omdat er een tijdsgebrek is. Wat nu het plan is, is om een wildpark te bezoeken en de dorpjes te bekijken. En in april ga ik wel de hele route zien als Yannick hier is.

Dat was het denk wel weer eens voor nu,

Dikke kus vanuit ‘t geweldige Kaapstad!

• 21 Maart 2013 - 22:27

Mariette:

Zo jij heb het echt goed voor elkaar!
    Leuk dat je ouders er nu ook zijn!
    Geniet er maar lekker van!

• 21 Maart 2013 - 22:30

Wil:

leuk weer een verhaal over je belevenissen, gelukkig stond er ook iets over je stage ervaringen,anders zouden wij hier het idee hebben dat er alleen gefeest wordt :)
    groet aan die papa en die mama uit het nog altijd .......wateringen

• 21 Maart 2013 - 23:11

Skye :

Haha, niet verkeerd dat je ouders er zijn ;) scheelt je toch een hoop koken. Of doe je dat sowieso niet?
    Je maakt echt veel mee. Naast een holi feest, een haaienaanval. Wat een verschil! En wat een bruin leventje heb je er! Letterlijk en figuurlijk;)
    Xx vanuit het koude Westland!

• 22 Maart 2013 - 09:55

Jesca:

Het klinkt weer allemaal fantastisch! Zo te horen heb je het naar je zin daar! En wat een belevenissen en ervaringen ;). Ik vind het super leuk om te lezen! Bij deze heeel erg veeel plezier! En ben benieuwd naar je volgende verhaal!! Lieffss!

• 22 Maart 2013 - 12:34

Linda:

Heeee zusje!

Wat een topverhaal! Ik ben zwaar jaloers! ;)

Groetjes aan papa en mama!
    xx

• 22 Maart 2013 - 23:09

Marc En Marlies:

Hey Nadine
    Das weer een leuk verhaal, weer een schat aan ervaringen rijker. Leuk dat je pa en ma er waren, en nu uitkijken naar de komst van Yannick zeker? Leuk vooruitzicht! Geniet er lekker van! Groetjes uit Hulst.