Suid-Afrika; baie pragtige land! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Suid-Afrika; baie pragtige land! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Suid-Afrika; baie pragtige land!

Blijf op de hoogte en volg Nadine

02 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd hier toch snel, alweer een maand voorbij gevlogen sinds mijn laatste verslag! Hierbij dus maar weer een overzichtje van alle gebeurtenissen in dit baie pragtige land!

Het weekend na mijn laatste verslag hadden we een verjaardagsfeestje met aansluitend stappen in Longstreet. De dag erna zorgde dit er weer voor dat we niet vooruit te branden waren; toch zijn we lekker een ontbijtje gaan halen bij de ‘Old Biscuit Mill’ (een superleuk marktje waar heerlijke belegde broodjes, pizza’s, poffertjes, Brusselse wafels etc etc verkocht worden) gevolgd door een relaxed middagje bij Camps Bay strand.

De dag erna hebben we de derde en laatste berg van Kaapstad; Lions Head beklommen. Deze berg vond ik persoonlijk denk wel de allermooiste berg in Kaapstad. Het was een klim van ongeveer een uurtje en je liep helemaal rondom de berg, waardoor we uitzicht hadden op de stad, op de andere bergen, en op alle stranden; wat een plaatje! Heel tof!

De maandag waren we nog een lekker dagje vrij omdat er een public holiday was (youth day). Deze dag zijn we naar Blouberg strand gegaan en hebben we heerlijk gerelaxed en uiteindelijk met een hapje en een drankje naar een super mooie zonsondergang gekeken.

Het weekend erop zijn we met z’n zessen naar Boesmanskloof geweest. Boesmanskloof? Nog nooooit van gehoord! Nou Boesmanskloof is dus een mooi plekje op drie uur rijden ten oosten van Kaapstad. Op de heenweg was het alleen nog niet zo mooi allemaal, want wij vertrokken op vrijdagavond door de storm en mist naar het huisje wat wij voor 2 nachten hadden gehuurd. En wie mocht er rijden? Ja juist: Ik! Want sinds woensdag heb ik een auto (blauwe volkswagen polo) gehuurd tot en met het einde van mijn stageperiode hier. Eindelijk bij het huisje aangekomen hebben we direct een heerlijk warm haardvuurtje gestookt, want er was geen elektriciteit of verwarming te vinden in het huisje. Met kaarsjes en een haardvuurtje hebben we er een gezellige avond van gemaakt. De volgende dag gingen we hiken door en tussen de bergen naar een waterval toe. Wat een hele mooie route was. Na deze lange wandeling en op het laatst nog een zware klim waren we wel weer toe aan een Afrikaanse braai, waar de jongens dit keer volledig verantwoordelijk voor waren. Deze avond werd het geen latertje, omdat iedereen moe was van de wandeldag. Zondag gingen we terug naar McGregor, het dorpje naast Boesmanskloof, maar zoals met elke avontuurlijke trip in Zuid-Afrika moest de andere auto waarmee we waren eerst een lekke band krijgen. Gelukkig hadden de jongens dit probleem binnen een half uur verholpen en konden we weer doorrijden. Ondertussen waren we er al achter gekomen dat er op zondag weinig spannends te beleven valt in deze buurt en dus gingen we maar een boottochtje doen, maar wel een boottochtje mét heerlijke lunch! Vervolgens zijn we weer terug gereden naar Kaapstad, en ook deze route was weer baie baie pragtig!

De afgelopen week was een bijzondere week op werk. De kinderen hebben nu 3 weken wintervakantie hier en dus is de school gesloten. Zo'n 50% van de kinderen is in deze periode ook thuis bij de ouders of bij andere familieleden. Van de Freesia afdeling (de ouderen meiden) zijn er nu nog maar 2 of 3 kinderen over en daarom hebben we met nog een paar andere vrijwilligers deze kinderen en nog een meisje van Daisy afdeling meegenomen naar de bowlingbaan. Wat een stralende gezichtjes leverde dit op zeg! Hartstikke leuk! Nadat we klaar waren met het spelletje, gingen we ook nog door naar de gamehall die naast de bowlingbaan zat. Ook deze games vonden de kids enorm leuk om te doen.

Donderdagochtend zijn we met de allerkleinste kinderen (tot 5 jaar ongeveer) naar de Blue Train en speelterrein geweest. Dit eerste was een trein voor kinderen die om het terrein heen reed, hier hebben we met zijn allen ingezeten en een paar rondjes gereden. Een kindje dat naast mij zat zei heel lief na zijn eerste rondje; ‘This is very nice’. Na nog een paar rondjes te hebben gereden zijn we naar het speelterrein gelopen en hebben daar nog een uurtje gespeeld.

Voor de rest ben ik op stage ook nog bezig met echt stage lopen hoor ;). Morgen ga ik bijvoorbeeld een training geven in Health and Safety voor alle werknemers (tenminste alle werknemers die op komen dagen). Daarnaast ben ik ook bezig met het updaten van de job descriptions, wat erg leuk is; gezellig praten met de werknemers enzo.

Afgelopen weekend zijn we weer naar de Mzoli’s geweest (braai in Township Gugulethu) en wat is dat toch leuk! Eerst ga je in de rij staan om vlees te kopen, wat er eigenlijk niet heel hygiënisch of lekker uit ziet. Vervolgens breng je het vlees naar de locatie waar het voor je word gebraaid. 3 kwartier tot 2 uur later kom je eens terug om te kijken of het vlees klaar is. (Uiteindelijk was het vlees dus toch wel heel lekker..) In de tussentijd ga je lekker een drankje doen en dansen tussen alle locals. Rond een uurtje of 4/ half 5 is het wel tijd om naar huis te gaan, want als de mensen in de townships dronken zijn en sowieso als het avond word, is het er niet meer zo veilig.

Nou jongens, dat was hem weer.. Ik ga mezelf de komende anderhalve maand hier zeker nog wel vermaken. We hebben al wat weekendjes weg in de planning staan, dus jullie gaan (misschien iets sneller) weer van me horen!

Liefs,
Nadine

PS foto's zullen nog volgen..

• 02 Juli 2013 - 21:04

Marc En Marlies:

Hoi Nadine
    Altijd weer leuk om je verslag te lezen. Jij blijft maar avonturieren daar he, tsjongejonge wat een leuke tijd! Wj wensen je nog een hele fijne tijd en vele veilige kilometers met je polo!
    Groetjes uit Hulst

• 02 Juli 2013 - 21:12

Bert En Riet:

maak je ook hele mooie foto's.....altijd leuk om terug te blikken.
    fijne weekenden de komende tijd en dikke knuffels voor alle kindjes.
    groetjes uit den haag.

• 03 Juli 2013 - 19:30

Linda:

Zusje! Nice verhaal weer! :) Hier alles goed, we zijn druk bezig met de huizenjacht wat super spannend is!!

Enjoy je laatste weken en schijf nog een keertje een verhaaltje of zorg dat je lekker vaak op Skype te vinden bent ;)