Vrijwilligerswerk project Leyte, 83c Tacloban Fili - Reisverslag uit Tacloban, Filipijnen van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk project Leyte, 83c Tacloban Fili - Reisverslag uit Tacloban, Filipijnen van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk project Leyte, 83c Tacloban Fili

Blijf op de hoogte en volg Nadine

24 April 2015 | Filipijnen, Tacloban

Lieve allemaal,

Hierbij alweer een nieuwe update! Na een paar dagen op het eiland Cebu, waarin ik mijn visum heb verlengd en wat inkopen heb gedaan ging ik door naar het eiland Leyte.

Maandag ben ik hier aan een nieuwe uitdaging begonnen; vrijwilligerswerk in de Filipijnen. Eind 2013 heeft tyfoon Yolanda grote delen van de Filipijnen verwoest. Ten minste 7000 mensen zijn overleden en meer dan een miljoen huizen zijn verwoest. Zoals je misschien nog weet was er ook in Nederland een grote actie opgezet om geld in te zamelen. Eiland Leyte was ook zwaar getroffen door de tyfoon en daarom is organisatie All Hands naar dit gebied getrokken. Ondertussen is de meeste rotzooi van de tyfoon wel opgeruimd, maar vele families leven nog in onveilige huizen. Eigenlijk dezelfde soort huizen als de Zuid-Afrikanen in de sloppenwijken, maar dan met het verschil dat er hier jaarlijks een tyfoonseizoen is..

Ondertussen zijn we hier dus bezig om nieuwe, stevige huizen te bouwen in gebied 83c. Ik ga hier de komende drie weken bij helpen.

Dag 1

Maandagochtend kom ik om 8 uur 's ochtends aan. Ik krijg een rondleiding door het huis waar ik voor de komende drie weken ga wonen. Het is een groot huis, aangezien er zeker 50 vrijwilligers zijn van allerlei nationaliteiten, maar voornamelijk Engelsen. Elke ochtend doen drie vrijwilligers het huis schoonmaken, nadat zij klaar waren kon ik met hen mee naar 83c.

Daar aangekomen was het lunchtijd. We lunchen bij mensen thuis en de filipijnse familie kookt dagelijks een heerlijke lunch voor ons. Na de lunch werd ik eerst ingedeeld bij de gladiators. De taak van de gladiators is om de benodigde spullen, zoals hout, cement, gravel en meer zware dingen bij de huizen te krijgen. De hele dag ben je dus aan het tillen en sjouwen, dit zal nooit mijn favoriete taak worden.

Gelukkig had een ander huis meer vrijwilligers nodig en dus mocht ik naar project Leuterio. Hier werd de fundering gemaakt. Cement werd continu aangevoerd door de cementmakers, en dat moest vervolgens in emmertjes worden gedaan en aangevoerd worden naar het huis, waar het netjes word gemaakt. Zwaar werk, maar je ziet wel snel het resultaat. Ook moesten we handmatig cement maken, aangezien het cementmakings team het niet binnen de tijd zou redden. Zand, gravel, water, cement en een beetje zeep worden gemixt door continu de mix om te scheppen. De tijd vloog voorbij en voor ik het wist was de fundering klaar en konden we schoonmaken en opruimen. Het is leuk, maar superzwaar en de temperatuur helpt ook niet bepaald mee. Zodra we terugkomen van werk krijgen we ons diner en is er elke avond een meeting. Daarna ben je vrij.

Dag 2

Vanaf nu gaat de wekker dagelijks om 6 uur. Na het ontbijt vertrekken we naar 83c. Vandaag was ik ingedeeld bij het mixing team, cement maken dus. In de ochtend was er nog niet veel te doen, en mochten we de gladiators helpen. De middag was het wel mega druk. We moesten 16 mixen maken! Continu moet er water uit de put worden gehaald. Er worden emmers met gravel en zand afgemeten en in de machine gegooid. Net zoals cement, zeep en sahara. Nadat de mix klaar is word het in een bak gegooid en vervolgens over geschept in kruiwagens. Die als een speer naar het huis moeten worden gebracht. Dit werk is rennen, vliegen, hollen en maar doorgaan. Elke dag hebben we gelukkig ook wat korte pauzes, de locals verkopen overal zelfgemaakte ijscandys, welke hier beroemd zijn en supercheap. Zo komen we de warme dagen toch nog wel door! Gisteravond was ik wel flink gesloopt en lag ik al om 8 uur op bed. Het was in ieder geval een goede work-out (jep ik heb ook al flink spierpijn...).

Dag 3

Ik zit nu voor twee dagen op project Dazo! We zijn bezig geweest om de vloer te maken. Het is een hoop meten, zagen, passen en timmeren. Ik vind dit superleuk om te doen. Het is wel wat lastiger werk en je moet veel geduld hebben, maar het is leuk.

Dag 4

Ook vandaag waren we weer bezig met de vloer. Deze dag ook nog geleerd om een boor te gebruiken en een elektrische zaag. We waren bijna klaar met bepaalde stukken hout voor de vloer, toen bleek dat het hout te zacht was.. Dit was wel een tegenvaller na een paar uur werk, maar dat hoort erbij schijnbaar.

Dag 5

Vanmorgen was ik ingedeeld om het huis waar we zelf wonen schoon te maken.. Het is hard nodig, maar het is dweilen met de kraan open.. In de middag kreeg ik samen met de andere nieuwe vrijwilligers een tour. We gingen naar de projecten toe die al klaar waren en daarna kregen we nog een presentatie en wat filmpjes te zien. Hier werd me goed duidelijk wat een invloed elke tyfoon opnieuw heeft. Binnen een dag kunnen alle huisjes en winkeltjes weg gevaagd worden. De huizen die wij bouwen zijn echter sterk genoeg om een nieuwe tyfoon te overleven, dat hebben ze vorig jaar tijdens tyfoon Ruby uit kunnen testen.

Als jullie meer willen lezen over het project: http://hands.org/projects/leyte-typhoon-rebuild/

Je kunt hier eventueel ook doneren voor dit mooie project zodat er nog meer stevige huizen kunnen worden gebouwd!

Bedankt weer voor het lezen allemaal!!

Liefs uit de Filipijnen

  • 24 April 2015 - 19:39

    Linda:

    Goed bezig zus!! Work hard play hard

  • 26 April 2015 - 19:56

    Mariette:

    Super goed van je Nadine!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Tacloban

Nadine

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 19338

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 16 Mei 2015

Zo-Azië reis!

23 Januari 2013 - 20 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: