Noord-Thailand en Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Noord-Thailand en Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand en Laos

Blijf op de hoogte en volg Nadine

13 Februari 2015 | Laos, Luang Prabang

Hallo, sabaidee Nederland!

Weer een update vanuit Azië! Dit keer vanuit land nummer 2: Laos! Weer bedankt voor het lezen en volgen van mijn blog, en de reacties te horen :) doet me goed en motiveert me om te blijven schrijven!

Na mijn laatste blog heb ik samen met Robbert een kookcursus gedaan in Chiang Mai. Hierbij gingen we eerst naar de plaatselijke markt, waar we uitleg kregen over de ingrediënten, en vervolgens gingen we zelf aande slag. We hebben 4 gerechten gemaakt die we erna ook nog eens op moesten eten (heel vervelend).. Lekker en gezellig. Ik heb ook nog een receptenboekje mee gekregen, dus mam binnenkort eet je ook een Pad Thai!

De dag erna zij n we door gereisd naar Pai, wat een heel leuk dorp in de bergen is. Van de heenreis heb ik gelukkig weinig mee gekregen doordat ik lag te tukken, maar daarover zo meer. Na een 3 of 4 uur reizen kwamen we aan en zagen we bij het reisbureautje de optie om te gaan tuben. Dit hebben we vervolgens dezelfde middag nog gedaan. Lekker, relaxed, de rivier afgaan met een biertje in de hand.. Life is good. De volgende dag waren we vrij laat opgestaan. Nu we toch al zo laat waren, konden we net zo goed maar een lui dagje houden. We gingen dus naar het zwembad. Zon, een heerlijk muziekje op de achtergrond, een boekje in de hand en een zwembad in handbereik.. Klinkt niet verkeerd dacht ik zo?

De volgende dag waren we een stuk actiever. We hadden al vroeg in de morgen een scooter gehuurd en zijn die dag onder andere naar watervallen, hot spring en de pai canyon geweest. Heerlijk dagje, met mooie uitzichten! De dag erna hebben we eigenlijk hetzelfde gedaan , maar dan wat verder weg en met veeeel minder touristen in de omgeving. s Middags zijn we nog naar een tempel op een berg gereden en daarnaast zagen we ook nog een waterval op de kaart waar je nog 6 kmvoor moest wandelen. Hier zijn we aan begonnen, alleen pas om een uurtje of 3 s middags.. En we kregen van andere wandelaars te horen dat het hen minstens 2,5 uur had geduurd voordat ze de waterval eindelijk zagen. Na iets meer dan een uur, moesten we dus stoppen en terugkeren. Wel was het een hele mooie wandeling door de jungle.

De volgende morgen om 10 uur s ochtends vertrokken we richting Chiang Rai, via Chiang Mai. En wat een hel van eenrit was dat.. De weg van Pai naar Chiang Mai bevat namelijk 762 haarspeldbochten. Daarnaast zitten er miljoenen kuilen in de weg, maar wil de chauffeur toch het liefst binnen een paar uur in Chiang Mai zijn.. Ik was dus vrij misselijk.. Maar het viel nog mee dat er in mijn busje maar 1 iemand gekotst heeft.. Na dit fijne tochtje moesten we nog door naar Chiang Rai. Bij het busstation een ticket gekocht en we konden gelukkig 2 uur later vertrekken. Dit ritje was vele malen beter!

De dag erna was misschien wel de leukste dag tot nog toe. s Ochtends hoorde we vanuit ons guesthouse al een fanfare voorbij komen, dus snel naar buiten gegaan. Deze fanfares met groepen mensen er om heen waren opgedeeld inverschillende kleuren/ teams met allemaal een ladyboy als aanvoerdster. Grappig om te zien. Verder zijn we in de morgen Chiang Rai rustig gaan verkennen. We zijn naar wat tempels geweest (pff ondertussen ben ik al wel een beetje tempelmoe) en naar een museum over de volken die in de bergen leven. Verder was er in het centrum eigenlijk weinig te beleven...

We liepen nog wat rond en toen hoorden we ineens harde Thaise muziek in de verte. Daar aangekomen bleek dat het dezelfde groepen mensen waren als van de fanfares in de morgen. Nu stonden ze op een plein te dansen. Het was een soort danswedstrijd, maar dan met Thaise mensen van alle leeftijden, soorten en maten.(er waren verder geen touristen) We bleven even kijken en werden al snel overgehaald om mee te dansen. De dansjes waren simpel, maar elk liedje had wel een ander dansje. Snel erna kregen we ons eerste biertje en kwamen we in team roze terecht. De meeste mensen spraken amper tot geen Engels, maar ze vonden het fantastisch dat we erbij waren. Al snel kregen we meer drank.. Iets van Thaise whisky en erna zelfs Johnie Walker..Vervolgens was de prijsuitreiking (team roze was een goed team en had heel wat prijzen in de wacht gesleept! En uiteraard werd het volkslied gespeeld. We werden ook uitgenodigd om mee te eten. En in Thailand is het onbeleefd om af te slaan. Dus wij eten (ranzig overigens en veeeeeel te pittig) maar zo lief! Later sloten we aan bij de mensen van team blauw en er werd veel gelachen, gedanst en vooral gezopen.. (iedereen was vrij dronken volgens mij). Het was een groot feest om erbij te mogen zijn en de mensen waren fantastisch. Ze wilden ons ook nog per se thuis brengen na het feest.. En dat terwijl we nergens niks mochten betalen.

Dag erna hadden we weer scooter gehuurd, en zijn we naar een schitterend mooie witte tempel gegaan. Daarna zijn we weer naar een waterval van 70 meter geweest. Het was een mooie waterval met voorafgaand een leuke wandeling. Dit was ook mijn laatste dag in Thailand. De dag er na heb ik afscheid van Robbert genomen en vertrok ik al vroeg naar Laos. Ik hoopte op dezelfde dag nog op slowboat naar Luang Prabang te zitten, aangezien de reis 2 dagen zou duren. Maar.. Uiteraard duurt alles 4x zo lang als dat ik van te voren had bedacht..

Dus zat ik een dagje vast in huay xai. Het grensstadje waar helemaal niks te beleven is. De volgende dag om 11 uur zou de boot vertrekken. Ik had gehoord dat je voor goede plekken minstens een uur te vroeg moest zijn, dus daar zat ik om een uurtje of 10 met mijn goede gedrag te wachten (ikwas overigens niet de enige).. Helaas vertrok de boot in werkelijkheid pas rond half 1. Het waren wel twee mooie dagen op de boot, met continu een goed uitzicht. Na dag 1 stopte we in het dorpje Pakbeng, waar ik Chileen Santiago, Engelsman Max en Moon uit Alska heb ontmoet.

Dag 2, gisteren, vertrok de boot weer om half 10 en rond een uurtje of 4 kwamen we in Luang Prabang. Ofja we werden op 10 km van Luang Prabang gedropt zodat de tuk tuk chauffeurs ook nog wat geld konden verdienen. Uiteraard hebben we stevig onderhandeld en uiteindelijk de helft betaald van wat de meesten betalen..

In de stad aangekomen was het een grooot drama om een slaapplaats te vinden. In het begin was er nog wel wat, maar vonden we het te duur.. Daar kregen we na 2 uur zoeken flink spijt van, alles zat overal vol (en er zijn echt wel veel guesthouses)! Toch is het ons gelukt om in het centrum wat te vinden, maar het kostte heel wat energie.

Vandaag zijn we naar het paradijs geweest, tenminste zo vond ik het eruit zien. Het was een enorm mooie waterval met het mooiste, turkooizen water. Foto s zal ik zo snel mogelijk op facebook plaatsen. Umm dat was het denk voor nu..

Liefs uit Laos!

  • 13 Februari 2015 - 19:05

    Linda:

    Lief zusje,

    Meeeeeega cool je verhalen en je avonturen. Vooral je bijzondere avondje in Thailand is iets wat je waarschijnlijk nooit meer mee zal maken in je leven en wat het reizen zo bijzonder maakt.

    Ben benieuwd wat je van Luang Prabang vind, ik was heel ziek toen ik er was dus (te) weinig gezien dus hoop dat jij dat goed maakt voor me ;-)

    Hier in NL verder alles goed. Druk op werk maar daar wil ik nu niet aan denken want het is weekend!!

    Liefs,
    Linda

  • 13 Februari 2015 - 20:02

    De Meibloempjes:

    Hè Dientje,
    Wat een mooie verhalen, zoals je het beschrijft, ik krijg er wel een goed beeld bij.
    En zo'n feest met de plaatselijke bevolking is helmaal geweldig. Vergeet je nooit meer!!!!

    Blijf lekker genieten,
    dikke kussssss
    uit het altijd.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Nadine

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 19334

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 16 Mei 2015

Zo-Azië reis!

23 Januari 2013 - 20 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: