Vietnam part 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Vietnam part 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Vietnam part 1

Blijf op de hoogte en volg Nadine

28 Maart 2015 | Vietnam, Hoi An

Hi Nederland!

Hierbij weer een update vanuit regenachtig Vietnam. Helaas, helaas, het is niet altijd goed weer in Vietnam. Hoe is het nu in Nederland?

Nadat mijn Vietnam visum was geregeld ben ik van Shinoukville, Cambodja, naar het eiland Koh Rong gegaan. Ik had maar twee dagen voor dit eiland aangezien ik al een bus naar Vietnam geboekt had. Daar aangekomen ben ik gelijk met Karlijn naar Long beach gelopen. Dit bleek geen gemakkelijk tochtje, maar een flinke hike de berg op (en natuurlijk ook af) te zijn. Compleet bezweet kwamen we aan, maar gelukkig was het een prachtig strand en zeer de moeite waard. Enorm helder water, wit zand etc etc. In de avond gingen we lichtgevend plankton bekijken. Met een bootje gingen we de zee op en stopten we ergens midden op het water. Als je het water met je handen bewoog begon het licht te geven. Dit zag je nog beter door zelf in de zee te zwemmen. Erg grappig. S avonds zijn we ook nog op stap geweest, Koh Rong is namelijk een leuk feesteiland.!

De volgende dag gingen we rond 12 alweer terug naar Shinoukville, dachten we. Alleen ging de boot eerst twee andere eilanden af. Dit bleek uiteindelijk heel leuk te zijn, want overal konden we een uurtje rondlopen endeze eilandjes verkennen. Een aantal uur later dan gepland waren we dus terug, wat voor mij niet uitmaakte. De bus naar Vietnam vertrok namelijk pas de dag erna.

De busrit bestond uit twee gedeeltes. Eerst terug naar Pnomh Penh en dan bus wisselen en vervolgens naar Ho Chi Minh. Deel 1 was een veel te krap minibusje waarbij ik naast een Vietnamese vrouw met kind zat.. En dit kind vond het helaas nodig om te kotsen... Gedeeltelijk over mij heen.. Op dit moment moest ik nog 10 uur reizen, lekker dus haha. Wc papier en servetjes moesten dus maar dienst doen. Gelukkig verliep de rest van de reis voorspoedig en kwam ik s avonds aan op mijn eerste Vietnamese bestemming: Ho Chi Minh City!

De dag erna ben ik door de stad gaan rondlopen. Hierbij ben ik onder andere naar een markt geweest met enorm opdringerige verkopers en ben ik ook naar de war remnants museum geweest. Een museum die over de Vietnamoorlog gaat vanuit Vietnamees perspectief, het is dus niet bepaald objectief. Toch laat dit museum aan de hand van vele foto's en uitleg zien wat er gebeurde, heel heftig en indrukwekkend.. helaas was ik veel kennis van het vwo over de Vietnamoorlog vergeten, wat ik dus achteraf op moest zoeken om een beter beeld te krijgen. S avonds ben ik met wat mensen van het hostel op stap geweest, wat ook weer leuk was!

Ik ben de volgende dag naar de Chu Chi tunnels geweest. Hier loopt een gedeelte van de tunnels die de Vietnamezen tijdens de oorlog gebruikten. We kregen een heleboel uitleg en ze lieten ons ook de boobytraps zien die de Vietnamezen hadden gemaakt. Daarna gingen we zelf een (aangepaste, vergrote) tunnel in. Deze tunnel was 1,2m terwijl de tunnels vroeger de helft van deze grootte waren. Toch kon je in deze al flink claustrofobisch worden, het was namelijk donker, snikheet en erg krap. De Vietnamezen vochten voor hun leven en wilde koste wat het kost winnen, anders zou je jezelf nooit voor dagen in die tunnels begeven..

De volgende dag ging ik voor twee dagen met een tour naar de mekong delta. Alleen vond ik deze tour veeel te touristisch. We zijn die dag op een aantal boten geweest, hebben een coconut candy fabriekje gezien, een honing maker, traditionele muziek etc etc. En overal kon je erna je portemonnee trekken om iets te kopen..

Gelukkig had ik een homestay erbij geboekt, wat inhoud dat je bij een familie in huis slaapt. Alleen was dit een behoorlijk luxueuze homestay, ik had gewoon mijn eigen bungalowtje! Bij deze homestay zat ook het diner inbegrepen en dit was het lekkerste Vietnamese eten tot nog toe!! Verse loempia s, gefrituurde loempia s, heerlijke tofu in tomatensaus (terwijl ik eigenlijk niet zo van de tofu ben), boontjes, vis, rijst, noodles en nog wat groenten, heeeerlijk.

De dag erna ging de wekker al vroeg om naar de floating market bij Can Tho te gaan. Dit vond ik wel grappig om te zien, alleen slaan de echte locals hun goederen al rond 6 uur in denk ik, aangezien er niet zoveel kopers meer waren toen wij om 7 uur aankwamen. Hierna zijn we nog een stuk gaan fietsen (uiteraard tegen extra betaling...) maar dit was wel de moeite waard, doordat het een leuke route was en je wat meer van het echte Vietnam zag. Als laatst zijn we nog naar een noodle fabriekje geweest en daarna was het tijd om terug te gaan naar Ho Chi Minh. s Avonds ging ik meteen door naar strandplaatsje Mui Ne.

In Mui Ne had ik het ultieme vakantiegevoel. Met zwembad, palmbomen, zon, zee en strand kan dat ook bijna niet anders.. Een dagje luieren en stappen was dus een vereiste, haha. Mui Ne staat verder bekend om de witte en rode zandduinen. Samen met Liz heb ik een scooter gehuurd en zijn we er dus heen gereden. Leuk dagje, waarbij we in de witte zandduinen ook nog quad hebben gereden. Wat tof klinkt als je een quad met vermogen huurt, maar die van ons kwam de berg niet eens op en we kwamen compleet vast te zitten. En dan? Duwen, trekken, gas geven, tillen en vast zitten... Gelukkig werden we na een poosje gered. Er kwam een jeep langs en dit mannetje heeft de quad met moeite weer boven op de berg gekregen. Toen we terug waren hebben we een andere quad gekregen en konden we toch nog even op een iets betere quad rijden.

Na Mui Ne vertrok ik naar Dalat, waar ik weer in een homestay zou verblijven. Deze homestay was behoorlijk anders dan de vorige, maar zeker wel zo leuk met echt een superlieve familie. Iedere avond kon iedereen ook helpen met koken, wat eigenlijk neer komt op een kookcursus Vietnamees! Maar de echte reden dat ik naar Dalat ben gegaan was canyoning... Iedereen in Vietnam en daarbuiten praat over niks anders dan de canyoning, dit moest dus wel heel erg cool zijn. En dat was het zeker! Deze dag bestond uit abseilen, wandelen, een natuurlijke glijbaan die je meters diep onder water duwt, abseilen van een waterval (doodeng), naar beneden springen van 7 meter of 11 meter (7 meter was voor mij genoeg) en als laatst nog de washing machine. Die enorm eng klonk maar achteraf wel mee viel.. Supertof!!

De dag erna was ik helaas flink ziek geworden, en lag ik dus een hele dag op bed. Aangezien ik in de homestay verbleef had ik goede verzorging. Oma (wat een lief schattig Vietnamees vrouwtje, die geen woord Engels spreekt) en dochter kwamen me dan ook direct een Vietnamese behandeling geven.. Ik kreeg wat groen spul op mijn buik, tijgerbalsem denk ik, en daarna ging ze met een lepel flink over mijn buik schrapen voor een minuut of 5. Op een gegeven moment zie je dan bepaalde plekjes verschijnen op je buik en dat zijn dan de innerlijke pijnen ofzo iets die eruit moeten. Helaas voelde ik me na de behandeling nog niet bepaald beter, dus of het werkt weet ik niet. S middags kreeg ik van oma nog rijstsoep en aan het eind van de middag knapte ik al weer wat op.

Helaas had ik voor de volgende dag al een bus geboekt en kon ik niet nog een dag blijven.. De busrit was dit keer ook niet bepaald kort: 12 uur s middags vertrekken en 9 uur s ochtends de dag erna arriveren, en dat terwijl je nog niet 100% beter bent is niet heel prettig, maar we leven nog! Nu zit ik dus in Hoi An. Kledingparadijs. Hier kun je namelijk overal kleding op maat laten maken, voor niet al te veel geld.. En dus ben ik gaan shoppen: ik heb een winterjas, jumpsuitje, casual jasje, feestjurkje en een kort broekje laten maken. Het resultaat is geweldig!

Verder regent het hier al dagen en heb ik nog weinig van de stad kunnen zien. Dit terwijl het nu dry season is. Gister dus maar een massage genomen, wat moet je anders? ;)

Volgens mij is het nu eindelijk droog, dus ik ga snel naar buiten. Tot de volgende update!

Liefs

  • 28 Maart 2015 - 10:16

    Bert En Riet:

    hoi nadine ..wat reuze spannend allemaal,wel jammer dat je ziek was geworden.
    maar wel helemaaal gaaf dat je bij de lokale bevolking gewoon thuis kon verblijven.
    geniet van dit alles en je nieuwe winterjas zullen wij wel eens zien (wij zijn benieuwd).
    blijf genieten .
    groetjes bert en riet

  • 29 Maart 2015 - 20:00

    Kees En Jeany:

    Ha Nadine, Wat maak jij toch weer veel mee. We vinden het telkens weer leuk om over jouw avonturen te lezen. We wensen je a.s. zaterdag een hele leuke verjaardag. Groetjes uit een winderig en nat Naaldwijk. Kees en Jeany

  • 02 April 2015 - 13:13

    Jet:

    wat geniet ik van je verhalen. Blijf vooral schrijven. Bedankt voor de kaart.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Nadine

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 19326

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 16 Mei 2015

Zo-Azië reis!

23 Januari 2013 - 20 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: