Laos part 2 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu Laos part 2 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nadine Zwinkels - WaarBenJij.nu

Laos part 2

Blijf op de hoogte en volg Nadine

27 Februari 2015 | Laos, Luang Prabang

Hi allemaal!

Het is alweer een poosje geleden dat ik geschreven heb, ondertussen ben ik alweer in Cambodja, dus hierbij een update! Weer bedankt voor alle reacties op mn vorige verhaal. En sorry dat de foto s nog niet op facebook staan, de internet verbinding hier is niet altijd even goed. Ik ga ze proberen er snel op te zetten.

De vorige keer eindigde ik met een schitterend mooie waterval in Luang Prabang. De dag er na was de laatste dag Luang Prabang. Deze dag heb ik vooral besteed aan sightseeing. Tempels bekijken en langs de mekong rivier lopen.

De dag erna begon de dag al vroeg. Om kwart voor 6 ging de wekker al! De monniken hebben s ochtends namelijk een ritueel. Ze lopen om 6 uur s ochtends met groepjes door de straten en krijgen van de gelovigen eten aangeboden. Iedere monnik die langsloopt krijgt van iedereen in de straat een klein beetje voedsel. Daarna moeten ze alles wat ze gekregen hebben opeten. Ik vond het leuk om te zien, er waren alleen teveel opdringerige touristen die zowat op de monniken sprongen en met flits foto's maakten, terwijl dat hier zeer onbeleefd is..

Een paar uur later vertrokken we naar Vang Vieng, dat onder jongeren bekend staat als het tube paradijs (in een band zitten en het water afdobberen). Alleen hebben wij hier niet getubed, maar zijn we met een tour gaan kajakken en grotten bezoeken. Een van de grotten zijn we overigens wel in getubed, langs een touw jezelf 400 meter de grot invoeren. Op zich leuk, alleen was de grot zelf niet echt bijzonder. Het water daarentegen was steen en steenkoud, dus de terugweg wilde iedereen er zo snel mogelijk uit..

Hierna begon het ook nog eens te regenen en kregen we het dus niet echt warmer.. en het kajakken moest nog beginnen. Na nog een inimini grotje, moesten we er toch aan geloven: kajakken. Gelukkig was het ondertussen droog geworden en werd het vrij snel weer warm. We kajakte door een mooie omgeving met bergen, ondertussen gingen we op stroompjes naar beneden, de gidsen zaten iedereen lekker nat te gooien met de peddels (en andersom) en het was daardoor erg leuk. Halverwege zijn we bij een bar langs het water gestopt (er zijn hier verschillende barren langs het water voor het tuben, het tuben draait ook eigenlijk meer om de alcohol dan om het tuben zelf) en hebben we een lekkere beer lao gedronken. Na een uurtje chillen en in een hangmat liggen gingen we weer verder. De tijd vloog voorbij. Dit was de laatste dag dat ik met de Engelsman, alaskaan (is dat een woord? ) en Chileen ben geweest. Iedereen vertrekt in een andere richting.

De dag erna had ik een fiets gehuurd om de omgeving een beetje te verkennen. Ik had als doel om naar de blue lagoon + grot te gaan, maar wat een hel van een fietstocht. De weg bestond alleen maar uit stuiteren, rotsen, gaten en nog meer stenen. Onderweg kwam ik Sabrina uit Duitsland tegen die hetzelfde doel had. Daar aangekomen zijn we eerst de grot in gegaan, en dit was eindelijk een echte grot te noemen! Er waren binnen bijna geen mensen en het was daardoor wel een beetje spooky. Het was binnen helemaal donker en ik was blij met mn hoofdlamp. Na wat klimmen en klauteren waren we bij het eind van de grot, alleen hoe terug? Alles lijkt op elkaar! Gelukkig kwam het allemaal goed en stonden we na een uurtje weer buiten.

De volgende dag ben ik naar de hoofdstad Vientiane gegaan. Samen met een Frans en Duits meisje ben ik naar het Cope museum geweest en kwam ik achter de geschiedenis van Laos. Tijdens de Vietnamoorlog waar Laos eigenlijk niks mee te maken had is Laos volledig plat gebombardeerd door de VS. Een om de handelsroute met Vietnam af te snijden en om bommen te lozen omdat ze hun oorspronkelijke doel in Vietnam niet konden vinden. Er zijn in Laos meer bommen gevallen dan alle bommen samen in heel de wereld in die tijd. En daar heeft het land vandaag de dag nog veel last van, aangezien veel bommen niet zijn af gegaan. Ondertussen liggen deze bommen in de grond en zijn ze niet meer zichtbaar. Maar deze bommen kunnen nog steeds afgaan als je bijvoorbeeld eroverheen loopt oid..

De dag erna ben ik de stad gaan verkennen en heb ik onder andere een tempel en een soort van arc de triomph (Patuxai) bezocht. Vientiane is oke om te bezoeken, maar niet heel bijzonder.

Na de stad te hebben bezichtigd ben ik door gegaan naar Konglor Cave. Weer een lange reis, naar the middle of nowhere, ook wel Konglor genoemd. Hier was ikmet Jacob uit Denenmarken. Bijna geen touristen, wel hele vriendelijke mensen in een mooie omgeving.

Ik schat dat er die avond in de hele omgeving niet meer dan 15 tot 20 touristen waren, en juist daarom vond ik het er zo leuk. Geen opdringerige verkopers, geen kinderen die om geld vragen, maar rust en hele leuke lieve kinderen, die de spelletjes op de tablet geweldig vinden. De dag erna zijn we naar de grot geweest, welke 7 km lang is en waar je alleen met n bootje voor max 3 personen in kunt. Wat een prachtige, mooie, lange, grote grot. Ergens in het midden was ook het mooiste stuk verlicht. Daarnaast had iedereen een hoofdlamp om de rest te kunnen zien.

Na deze geweldige tocht zijn we s middags alweer vertrokken naar Pakse, alleen was dat te ver voor 1 dag en belanden we voor 1 nacht in Savanaketh. De volgende dag hoefden we daardoor nog 'maar' 5 uur te reizen. Ergens deze dag is mijn portemonnee helaas gerold, flink baalmoment, maar het is gelukkig alleen maar cash geld (wel veel te veel).. Ik heb het geprobeerd vrij snel van me af te zetten, en van Pakse te gaan genieten.

In Pakse heb ik nog 5 engelsmannen leren kennen en met Jacob erbij zijn we de dag erna met scooters naar het Bolaven Plateau gegaan. Dit is weer een mooie omgeving met een grote hoeveelheid watervallen, thee en koffieplantages. We zijn dus ook naar 4 verschillende watervallen geweest, eentje hadden we voor onszelf, de anderen hadden iets meer bezoekers en dat is te begrijpen! Ze waren stuk voor stuk weer erg mooi. Daarnaast zijn we ook gestopt bij een koffie en theeplantage waar de man het erg leuk vond om ons zijn tuin/plantage te laten zien en om zijn producten te laten proeven.

De laatste bestemming van Laos waren de 4000 eilanden wat helemaal in het zuiden ligt. Wij zijn daar naar het eiland Don Det geweest. Wat een hitte hier in het zuiden!! De eerste dag hebben we het eiland een beetje verkent. De dag erna hadden we fietsen gehuurd en zijn we naar het eiland ernaast Don Khon gefietst en zijn we naar nog een waterval geweest die ook weer de moeite waard was. Dit was niet 1 waterval, maar overal waar je keek kleine watervallen. Moeilijk uit te leggen, maar erg mooi. Vervolgens nog wat in een hangmat gelegen bij n klein strandje. Heel vervelend .

Gister hebben we een kajaktour gedaan op de mekong rivier. Erg leuk, erg warm en erg zwaar. Wel hebben we in de verte zoetwater dolfijnen gezien en zijn we (again) naar twee watervallen geweest. Het was weer een goede dag.

Vandaag ben ik naar Cambodja vertrokken. Het was een lange busreis en op de grens ging het allemaal niet zo soepel, maar ik ben aangekomen in Siem Raep. Morgen dag 1 van Angkor Wat. Het is ook hier bloody hot.. Misschien is het weer in NL aangenamer??

Voor nu Goedenacht!

Liefs uit Cambodja!

  • 27 Februari 2015 - 19:02

    Riet En Bert:

    ja in nederland is de temp.wel een stukje koeler,maar de indrukken die jij nu maakt zijn hier niet(wel andere) maar goed geniet dr maar van ,en stuur maar jouw ervaringen door ..dan genieten wij hier ook
    heel veel groetjes van bert en mij.

  • 08 Maart 2015 - 11:12

    Linda:

    Zus,

    Is het niet tijd voor een volgende update? Ben benieuwd wat je van Angkor Wat vond en wat je nu in Cambodja uitspookt! :)

    Ons huisje in Amsterdam schiet al aardig op. In de zomer kom je maar een keertje logeren!

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Nadine

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 19321

Voorgaande reizen:

14 Januari 2015 - 16 Mei 2015

Zo-Azië reis!

23 Januari 2013 - 20 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: